Login

preview
Lotte van Thiel Lotte van Thiel

Wat als fouten maken moeilijk is.

Stel je krijgt buikpijn van fouten maken en je wil altijd alles heel goed doen.

Dan mag je leren dat dit helemaal niet hoeft. 

 

Wij merkten in de klas, dat sommige kinderen graag alles meteen willen kunnen. 

Kinderen krijgen buikpijn en worden verdrietig als iets niet meteen lukt. 

Heel gek eigenlijk, want je komt toch naar school om te leren.

 

Daar hebben wij het vandaag in de klas over gehad.

Wij hebben het gehad over de leerkuil. Als je iets nieuws gaat leren, dan kan je dat meestal niet meteen helemaal goed.

Dan ga je het eerst proberen, soms moet je het wel vaker proberen dan 1 keer, misschien wel 6 keer.

Dat is niet altijd leuk, maar toch moet je doorzetten. Uiteindelijk gaat het steeds iets makkelijker en wordt het ook steeds leuker. Heel af en toe ben je een haasje. Dan spring je in één keer over de kuil heen, maar echt geleerd heb je dan niet.

Hier volgde een heel mooi klassengesprek op. Wij hebben de leerkuil in de klas opgehangen. Aan het einde van de dag hebben de kinderen met een post-it erbij geplakt waarbij ze vandaag mee door de leerkuil zijn gegaan. De komende weken blijven wij hier mee oefenen. Elke keer als ze door een leerkuil gaan mogen ze dit op een post-it erbij plakken.

 

Maar natuurlijk moet je dan ook leren om fouten te maken. Daarom hebben wij vandaag ook meteen een foutraam gemaakt. Alle kinderen kregen een papiertje. Op dit papiertje moesten de kinderen hun eigen naam fout schrijven. Ook moesten er 5 fouten sommen en 5 fouten woorden op komen te staan. Uiteindelijk bleek het toch heel leuk te zijn om fouten te maken en je voelt er helemaal niks van. Het doet echt geen pijn. 

 

Wat een heerlijk leerproces en een proces wat net zo belangrijk is als leren rekenen en schrijven.